Inloggen op advalvas:

Email adres

Wachtwoord



Heeft U nog geen advalvas E-mail adres?
Registreer uzelf!
FAQ
 

Koolhydraten rangschikken is niet beter voor je hart

Letten op de aard van de koolhydraten die je eet, zal er niet voor zorgen dat je het risico op hartziekten kan verlagen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek gepubliceerd in de Amerikaanse wetenschappelijke krant JAMA.Koolhydraten worden ingedeeld volgens een glycemische index: een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun suiker snel afgeven in het bloed hebben een hoge glycemische index. Deze suiker kan het lichaam vaak moeilijk verwerken en gaat het dus opslagen als vet. Koolhydraten die langzaam afbreken en hun suiker geleidelijk aan het bloed afgeven, hebben een lage glycemische index. Een voorbeeld van dit soort koolhydraten zijn granen. Eerdere studies hebben aangetoond dat het opnemen van minder koolhydraten zorgt voor een kleinere kans op overgewicht of obesitas en ook voor een lager risico op hartziekte. Dr. Frank Sacks wilde echter weten of het hart vooral geholpen is door het eten van minder koolhydraten of door het letten op welk type koolhydraten we binnenspelen. Samen met zijn collega’s voerde hij een studie uit met 163 participanten met overgewicht die vier verschillende diëten volgden, waarvan ze elk dieet volhielden gedurende vijf weken. Twee van deze diëten waren rijk aan koolhydraten, maar het ene had een lage glycemische index en het andere een hoge. De twee overige diëten waren arm aan koolhydraten. Van de participanten die het dieet met veel koolhydraten volgden, hadden zij die de soort met de lage glycemische index namen een slechtere insulinereactie en een hogere cholesterol. Bij degenen die het dieet volgden met weinig koolhydraten, maakte de aard van de glycemische index geen verschil in insulinereactie, bloeddruk of cholesterol. ‘Het soort koolhydraten is dus niet beter of slechter voor het hart, zelfs niet wanneer de hoeveelheid koolhydraten groter is. De soort met de lage glycemische index, waarvan we verwachtten dat het risicofactoren zou verlagen, zorgde zelfs op geen enkel vlak voor een verbetering’, zegt Dr. Sacks. ‘Het loont dus niet de moeite je eetgewoonten te baseren op deze index. Zorg gewoon dat je voeding eet dat je hart gezond houdt en ga eten niet rangschikken volgens deze index.’

Meer lezen....

  • Gerelateerde berichten